DOWNLOAD DOCX
Skolelærer (Special) – Eksempel på ansøgning
Speciallærer med fokus på elever med autisme, ADHD, angst og skolevægring
Jeg er en skolelærer med en stærk passion for at arbejde med elever med særlige behov, hvorfor stillingen som ny speciallærer på jeres fantastiske skole, også et meget stort ønske for mig. Med i bagagen har jeg en bred vifte kurser målrettet til børn med særlige behov, samt erfaring som speciallærer fra [Skole].
Faglige kvalifikationer som speciallærer
I de tre første år som skolelærer, valgte jeg at tilegne mig faglige kvalifikationer, der er målrettet elever i autismespektret, ADHD, angst og skolevægring. Derudover har jeg været så heldig efterfølgende at blive ansat som speciallærer på ’min’ skole. Kvalifikationerne har jeg uddybet nærmere i mit CV, men jeg kan f.eks. nævne:
- Autisme (Grund- og udvidet kursus).
- Autisme & angst.
- ADHD & AKT (Grund- og udvidet kursus).
- Angst & psykiske lidelser.
- Skolevægring – Bag om skolefravær.
Passioneret, god til relationer og til at udfordre børnene positivt
En vigtig del af mine styrker som speciallærer er helt sikkert, at jeg brænder særligt for at arbejde med de elever, der ikke trives under de brede rammer, som folkeskolen bygger på. At hjælpe disse elever, og se dem folde sig ud og lære andre sider af sig selv at kende, er det bedste ved mit arbejde, og noget som jeg er god til.
Derudover er jeg god til at opbygge relationer og skabe tillid til børn og unge med særlige behov. Jeg har f.eks. let ved at finde måder at møde børnene på, og som matcher det enkelte barn. Nok fordi, at jeg er god til at aflæse det enkelte barn. Nogle børn møder jeg således gennem humor, andre gennem forsigtighed, og atter andre gennem leg og aktiviteter. Fælles for mig og børnene er, at vi finder en fælles platform, forankret i gensidig tillid, tætte relationer, og hvor forskellighed ikke bare er noget, der er plads til, men derimod er en vigtig og positiv værdi i vores fællesskab.
Udvikler og udfordrer eleverne – under hensyntagen til deres styrker og muligheder
Jeg er samtidig god til at udfordre eleverne. Et eksempel fra mit nuværende job er, at jeg har integreret projektarbejde som en del af undervisningen. Hver uge arbejde eleverne i grupper. Selv om gruppearbejde er en ganske stor mundfuld – uanset om det handler om børn med autisme, ADHD eller angst – har gruppearbejdet formået at give alle eleverne værdifulde kompetencer – faglige såvel som sociale. Her har det været en stor styrke, at jeg er god til at forstå elevernes særlige udfordringer, og hvordan jeg hjælper eleverne med at finde strategier, som hjælper dem her. Samtidig har jeg prioriteret en grundig forberedelse og gode rammer for omstillingen som gruppearbejdet kræver af eleverne. Eleverne har alle taget godt imod projektarbejdet, og er virkelig ’vokset’ i takt med, at projektarbejdet har formet sig. Erfaringen herfra kan jeg også bruge til eleverne på jeres skole.
God energi, humoristisk og bidrager til teamarbejdet på specialområdet
Som person er jeg positiv, har god energi og er humoristisk anlagt. Jeg lægger vægt på at se alt fra flere vinkler og perspektiver, hvilket altid kommer mine elever til gode. Jeg er god til at samarbejde, og deltager aktivt i udviklingen af skolen. Et eksempel på dette er netop mit fokus på gruppearbejde, som en del af elevernes univers.
Jeg håber, at I finder min ansøgning spændende, og ser mulighederne i en speciallærer med min profil. Jeg ser meget frem til at høre fra jer, og i særdeleshed ser jeg frem til en snarlig samtale.
Med venlig hilsen
Fornavn & Efternavn